نشانک

کتاب سفر به انتهای شب

هزار و یک کتاب قبل از مرگ

ایده بوک

کتاب سفر به انتهای شب اولین رمان نابغه فرانسوی لویی فردینان سلین که آن را در ۳۸ سالگی نوشت و بلافاصله با انتشار کتابش تمام جامعه‌ی ادبی را انگشت به دهان کرد.


از زندگینامه نامه سلین اینطور برمی‌آید که کتاب سفر به انتهای شب یک رمان خودنگاشته است، یعنی سلین بیشتر اتفاقات رمان را به شخصه تجربه کرده است. سبکی که در کتاب های هالیوود و ساندویچ ژامبون چارلز بوکفسکی هم به چشم می خورد.

من وقتی با سوال همیشگی اطرافیانم با این مضمون که «تو که کتابخونی بگو چه کتابی بخونم؟» روبه‌رو میشم، اول از همه می پرسم: «تو که میخوای کتاب بخونی، بگو ببینم، دوس داری چه حسی رو تجربه کنی؟»

اگر بهت‌زدگی بخواهند، حتما کتاب سفر به انتهای شب را به آن ها معرفی می کنم.

اولین حسی که بعد از خواندن چند فصل اول کتاب سفر به انتهای شب به سراغ شما میاد بهت‌زدگی می باشد. تعجب می کنید از اینکه یک نویسنده چطور می تواند تا این حد شجاع باشد که اوضاع جامعه را اینطور شفاف و بی‌پرده به تصویر بکشد و حتی با جرات تمام، افعال مردم همان جامعه را نقد کند.

انگار که سلین موقع نوشتن این رمان یک کاربن گذاشته است زیر دستش و از روی خط به خط جامعه، چهره جامعه را ترسیم کرده است. من تابه حال نویسنده ای با این درجه از صداقت و شجاعت ندیده بودم و احتمالا هم نخواهم دید.

استیو تولتز می گوید که هنگام نوشتن رمان جزء از کل تحت تاثیر افراد مختلفی از جمله سلین بوده است.

کتاب سفر به انتهای شب سلین

داستان کتاب سفر به انتهای شب

این رمان در مورد ضد قهرمان سلین، فردینان باردامو است که صداقت و رو‌راست بودن او بسیار به چشم می خورد.

فردینان مثل خیلی از ماها دچار خودسانسوری نیست که هیچ، حتی تمام مکنونات ذهنی و قلبیش را بی ترس و واهمه فریاد می زند. ترسش را، نفرتش را، بیزاریش را و تقریبا هر احساسی که داشته باشد را فریاد می زند. فردینان ترسی از ابراز وجود ندارد.

بخش اول ماجراهای کتاب سفر به انتهای شب در زمان جنگ جهانی اول اتفاق می‌افتد. و بخش های بعدی کتاب شامل سفرهای ماجراجویانه فردینان است.

در نگاه اول حس می کنید با یک منظومه ضدجنگ طرف هستید. قهرمان کتابهای جنگی همیشه یک شخصیت‌اند که واقعا از جان گذشته و عاشق وطن‌شان هستند ولی ابرقهرمان سلین در سفر به انتهای شب یک آدم معمولی است، با همه‌ی ترس هاش از مرگ و امیدهاش برای زندگی.

یکی از بین خودمان که سعی نمی کند ترس‌ها و شکست‌هایش را مخفی کند. کسی که کشتن آدم ها را ارزش نمی داند و اعتقاد  دارد دنیا بدون جنگ قشنگ تر است.

در کتاب ها و فیلم های جنگ، مرسوم این است که شجاعت مدال میگیرد و کمین و استتار و پیدا کردن نقاط استراتژیک جزء رشادت های قهرمان این نوع کتاب ها و فیلم هاست. اما قهرمان کتاب سفر به انتهای شب به شکل ساده لوحانه ای سعی دارد خودش را اسیر دشمن کند تا از شرایط سخت و امرشنوی شانه خالی کند. این یک کمدی داخل یک تراژدی است. به او میخندی ولی نمی توانی صددرصد بگویی اگر جای او بودی این کار را نمی کردی!

قهرمان داستان، برایش مهم نیست چطور دیده می شود و یا اینکه چه رفتار زشت و ناجوان مردانه ای از خود نشان می دهد، او فقط می خواهد زنده بماند.

[ لینک مرتبط: رمان مرگ قسطی نوشته سلین ]

کتاب سفر به انتهای شب نوشته سلین

درباره کتاب سفر به انتهای شب سلین

در قسمتی از متن کتاب می خوانیم:

در مورد سرهنگ باید بگویم که ازش بدم نمی آمد. با وجود این او هم مرده بود. اول دیگر نمی دیدمش. از روی پشته پایین افتاده بود، انفجار او را به پهلو انداخته و بغل سوارکار پرت کرده بود. حالا برای همیشه بغل هم افتاده بودند، اما سوارکار دیگر سر نداشت، فقط یک سوراخ بالای گردنش بود و خون غلغل زنان از وسط سوراخ می جوشید، درست مثل مربای توی دیگ. شکم سرهنگ باز شده بود و قیافه اش بدجوری تو هم رفته بود. حتما وقتی گلوله بهش خورده بود، دردش گرفته بود .به درک! اگر با همان گلوله های اول از اینجا (میدان جنگ) رفته بود، این بلا سرش نمی آمد.

فردینان باردامو – شخصیت اصلی کتاب – میگه:

مرضم این است که از همه جا فرار کنم!

او مرد بی وطنی است، بی ریشه و پابند، بی قید. جنگ را ترک می کند و به آفریقا می رود تا بختش را بیازماید. وقتی از گرمای آنجا و امراض آفریقا به تنگ میاد، راهی سرزمین تجدد و تمدن، آمریکا می شود و در نهایت به وطنش یعنی فرانسه برمیگردد.

شاید چارچوب نگارش و پیکربندی کتاب سفر به انتهای شب باردامو را خیلی شبیه به شخصیت های آشنا و محبوب کتاب هایی چون ناتور دشت، تهوع، عقاید یک دلقک و یا بیگانه کامو کند. اما این فقط در نگاه اول است.

شیوه ابراز وجود شخصیت اصلی این کتاب با همه‌ی اینها متفاوت است. شاید همه آن ها یک فریاد بلند در گلو داشته باشند ولی این باردامو هستش که ابرازش می کنه، که فریاد می زند و کلافگیش را به همه نشان می دهد. باردامو یک شیپور بزرگ است، یه تابلوی اعلانات بزرگ.

شاید یکی از دلایلی هم که این کتاب را هیچوقت خارج از قالب افست نخواهید دید همین باشد، چون سرتاسر کتاب پر از اصطلاحات و فحش و برون ریزی هایی از این دسته است.

اگر همزادهای لب فروبسته باردامو را دوس داشتید، حتما کتاب سفر به انتهای شب را هم بخوانید. لذت خواهید برد.

قسمت هایی از متن کتاب سفر به انتهای شب سلین

قسمت هایی از متن کتاب سفر به انتهای شب

وسط این تاریکی که آنقدر غلیظ بود که به نظر می رسید اگر دست ها را یک کم باز کنی دیگر آن ها را نمی بینی، من فقط یک چیزی می دیدم، اما همین یک چیز را با یقین کامل می دیدم؛ که توی این تاریکی وسوسه ی آدمکشی به شکل بی حساب و بی انتهایی پنهان شده.

یک ساعت، توی دنیایی که همه چیزش به کشت و کشتار ختم می شود، برای خودش چیزی است.

غم عالم به انواع مختلف سر آدمیزاد فرود می آید، اما همیشه ترتیبی برای این فرود آمدن می دهد.

برای آنکه دیگران گمان کنند عاقلی، هیچ چیزی لازم نیست غیر از رو، پررو که باشی، کافی است، تقریبا هرکاری برایت آزاد است، هر کاری. برای خودت اکثریتی داری و اکثریتت برایت تعیین می کند چه چیزی دیوانگی است و چه چیزی نیست.

اسب ها خیلی خوشبختند، چون اگرچه آن ها هم مثل ما جنگ را تحمل می کنند، اما لااقل کسی از آن ها نمی خواهد ثبت نام کنند و یا وانمود کنند که به کارشان ایمان دارند. اسب های بیچاره ولی آزاد! افسوس که شور. و اشتیاق کثافت فقط برای ماست!

آدم به سرعت پیر می شود، آنهم بدون اینکه بازگشتی در کار باشد. وقتی بدون اراده به بدبختی ات عادت کردی و حتی دوستش داشتی، آنوقت متوجه قضیه می شوی. طبیعت از تو قوی تر است. تو را در قالبی امتحان می کند و آنوقت دیگر نمی توانی از آن بیرون بیایی . نقشت و سرنوشتت را بدون اینکه بفهمی کم کمک جدی می گیری و بعد وقتی سر برمیگردانی، می بینی که دیگر برای تغییر وقتی نیست. سر تا پا دلشوره شده ای و برای همیشه به همین شکل ثابت مانده ای.

اگر دوست داشتن محلی از اعراب داشته باشد، دوست داشتن بچه ها نسبت به آدم های بزرگ بی خطرتر است. همیشه لااقل این بهانه را داری که این ها شاید بعدها از خودمان شریف تر بشوند.  ولی، از کجا معلوم؟

بهتر است خیال برت ندارد، آدم ها چیزی برای گفتن ندارند. واقعیت این است که هرکس فقط از، دردهای شخصی خودش با دیگری حرف می زند. هر کس برای خودش و دنیا برای همه.

عشق که به میدان می آید ، هرکدام از طرفین سعی می کنند دردشان را روی دوش دیگری بیندازند، ولی هرکاری که بکنند، بی نتیجه است و دردهاشان را دست نخورده نگه می دارند. دوباره از سر می گیرند، بازهم سعی می کنند جایی برایش پیدا کنند.

لحظه هایی هست که تنهای تنها می شوی و به آخر هرچیزی که ممکن است برایت اتفاق بیفتد میرسی. این آخر دنیاست. خود غصه. غصه ی تو دیگر جوابگویت نیست و باید به عقب برگردی، وسط آدم ها، هرکه میخواهد باشد. در این جور لحظه ها به خودت سخت نمی گیری، چون حتی به خاطر اشک ریختن هم باید به آغاز هرچیز برگردی، به جایی که همه ی دیگران هستند.

معرفی کتاب سفر به انتهای شب نوشته سلین در کافه بوک

مشخصات کتاب

  • کتاب سفر به انتهای شب
  • نویسنده: لوئی فردینان سلین
  • ترجمه: فرهاد غبرائی
  • تعداد صفحات: ۵۳۴
  • * کتاب افست

نویسنده مطلب: مهشید موسوی


نظر شما در مورد کتاب سفر به انتهای شب سلین چیست؟

[ لینک: کتاب عامه پسند ]

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

نقد و بررسی کتاب

قلم نویسنده

8

ترجمه

7

تاثیرگذاری و جذابیت کتاب

7

مشخصات ظاهری و قیمت

5

امتیاز شما به مطلب

دوست داشتم: 501
دوست نداشتم: 146
میانگین امتیازات: 3.43

چاپ کتاب

48 دیدگاه در “کتاب سفر به انتهای شب

درود به همه بزرگواران
باید تو زندگی خیلی خوش شانس باشی که فرصت خواندن این کتاب رو پیدا کنی! عالیه
نامگذاری کاملا با مسمایی داره. سفر به انتهای شب
تا اعماق و لایه های تاریک(شب) زندگی میبردت و واقعیات رو بهت نشون میده!! چقدر یک انسان میتونه خلاق و تیزبین باشه!؟!!! من هر فصل رو دو و گاهی سه بار خونده ام. تفسیر جنگ و صلح و انسان و عشق، مرگ، پیری، جوانی،و…
کتاب رو فقط باید بخونی هرگونه نظری راجع به پیام کتاب جحافی است در حق کسانی که خوانده اند و آنهایی که میخواهند بخوانند
برقرا باشید.

لطفا چاپ جدید این کتاب رو بررسی بفرمایید که آیا نسبت به چاپ قدیم حذفیاتی دارد یا خیر؟ برخی از قول ناشر گفته اند فقط چند کلمه را تغییر دادند. اما نیازمند بررسی است. با تشکر از سایت خوب و روشنگرانه شما

سلام و خسته نباشید،یه سوال داشتم خدمتتون آیا تعداد صفحات نسخه پی دی اف با کتاب چاپی فرق داره؟

سلام – بله ممکن است متفاوت باشد اما این تفاوت معنای خاصی ندارد.

این قسمتش عالی بود:
از نظر این آدم‌ها من به جای ناشناسی می لغزیدم که مثل تونل بی انتهایی بود. خیلی کیف دارد که از تعداد آشناهایت سه نفر کم بشوند و به همین نسبت کمتر زاغ سیاهت را چوب بزنند و سر به سرت بگذارند و ابدا ندانند چه به سرت آمده. هیچ احتیاجی نبود که این عابرها را بشناسی. با وجود این خوشم می آمد وسط پرسه زدن های بی هدفشان یکی دو ثانیه ای نگهشان دارم، آنقدر که بتوانم بهشان بگویم که من دارم میروم گورم را گم کنم؛ از آنجا می‌روم ولی آنقدر دور که می توانم بگویم گور بابای همه شان و هیچ کدامشان هم نمی توانند کاریم بکنند؛ هر کاری بکنند بی فایده است. 🙂

اولاش برام عجیب غریب بود از اون کتابایی که باید حتما سطر به سطرشو بخونی و واسه هر کلمش کمی صبر کنی تا برات جا بیفته شایدم برا من اینجوری بود چون معمولا رمان های ساده رو ترجیح میدم ولی خب توصیه ی یک دوست بود و از خوندنش پشیمونم نشدم فعلا واسه کسایی که آدم معمولین یا توهم قهرمانی ندارن توصیه میکنم بخونن.

کسایی که آدم معمولین یا توهم قهرمانی ندارن..
رفتم تو فکر که اینجا “آدم معمولی” رو مترادف با ذهن آگاه و غیرمتوهم که با واقعیت زندگی در ارتباطه و بقول شاعر در حوضچه اکنون آبتنی میکنه گرفتید یا عوامانه اندیشیدن و عامّی بودن و کلاً نگرفتم که توهم قهرمانی داشتن رو چیز خوبی میدونید یا بد، ولی درمجموع ارادتمندم و از نظر خوبتون سپاسگزارم

من نمى تونم نظر بدم چون خود نویسنده گفته همه از درد هاشون مى گن

سلام حسین پناهی بازیگرونویسنده فقیدبه دخترش ۲۰کتاب روسفارش کردبخونه واگه نتونست حتمآاین کتاب سفربه انتهای شبوبخونه

من تازه این کتاب و تهیه کردم و شروع کردم به خوندن و تا الان لذت بردم.این کتاب ممنوعه ولی من تونستم از خیابون ملاصدرا (شیراز) بگیرم.

خوندینش بالاخره؟ نتیجه رو میگید لطفاً بنظرتون چطور بود؟ بهمین خوبی ای که میگن هست؟ اضافه اش کنم به لیست کتابهایی که باید تا پیش از مرگ بخونم و بذارمش تو نوبت خوندن؟

تشریح زندگی و ادم ها بدون سانسور
یه شاهکار‌ از جنس واقعیت

کتابهای سلین عالی هستند.مخصوصا سفر به انتهای شب.زمانیکه کتاب جز از کل رو میخوندم در مورد کتاب سفر به انتهای شب صحبت شد.استیو تولتز عاشق این نویسنده فرانسوی بود.بعد مطالعه کتاب متوجه شدم واقعا نویسنده بینظیری هست. چقدر بی پرده صحبت میکند.

مرگ قسطی عاااااااااااااااااااالی بود. از خوندنش خیلی لذت بردم. تا اینکه در جلسه ای با یه فرد فرانسوی آشنا شدم. اینقدر از مرگ قسطی خاطره خوبی داشتم که این رو با فرد فرانسوی مطرح کردم. گرچه ایشون کتاب مرگ قسطی سلین را نشنیده بود ولی به نابغه بودن سلین به عنوان یک نویسنده فرانسوی اعتراف کردو توصیه کرد که حتما سفر به انتهای شب این نویسنده رو بخونم.

قسمتی از متن کتاب:
بهتر است دیگر از فراعنه مصر و خان های تاتار، پیشِ ما قُمپُز در نکنند!
این آماتورهای باستانی در هنرِ والای به کار وا داشتنِ جانورِ دوپا، ناشی های ناواردی بودند که فقط ادعاشان گوش فلک را کر میکرد.
این بدوی ها بلد نبودند برده هاشان را “آقا” صدا بزنند، گاهی هم او را پای صندوقِ رأی بِکشند، براش روزنامه بخرند یا در درجه اول راهی میدانِ جنگ کنند تا آتشِ شور و حرارتش بخوابد.

فقط میتونم بگم عالیه … قسمتی از متن کتاب:
دقت کن که سرکوبِ آفتابه دزدها در همه کشورها صورت می گیرد، آن هم با شدتِ عمل؛
نه فقط به عنوان وسیله دفاعی اجتماع، بلکه عمدتاً به عنوان گوشزدی جدی به همه بدبختها که سرِ جای خودشان بنشینند و طبقه خودشان را بشناسند.

دوستانی که میخوان این کتاب رو بخرن خیابان انقلاب فراوونه یه چرخی که بزنن و بپرسن به راحتی پیداش میکنن

مرگ قسطیشم به همین اندازه برام جذاب بود…کاش بتونم بدون سانسورش رو یک روزی بخونم …تحلیلی که سلین از شخصیتهای مختلف می کنه عاااالیه!

عاللللللللییییییییییییییییییییییییییییی

سلام.من از کتابخونه تونستم گیر بیارم..میتونید یه سری به کتابخونه شهرتون بزنید..

فوق العاده س
زندگی مثل شبه و سلین به زیبایی تمام بیانش کرده
درود بر تو
فقط ای کاش سالها پیش این کتاب رو می خوندم.

بهترین کتابی که تا حالا خوندم .البته این کتاب ی بخش از تریلوژیه بزرگ سلینه که شامل مرگ قسطی و قصر به قصر میشه.نویسنده ی مورد علاقمه و به قول ی نفر سلین آخرین موسیقی دان رمان بود

سلام…
امروز خیلی اتفاقی ی نفر درباره این کتاب ازم پرسید ولی متاسفانه من اصلا این کتابو نمی شناختم ولی امشب که همینجوری داشتم کتابای این سایت فوق العاده شما رو تورق می کردم به توضیحات این کتاب برخوردم و واقعا حس خوبی بهم دس داد چرا که منو از ی جهالت محض درباره این کتاب خلاص کرد…
سپاس فراوان از شما….

دوستانی که می گن این کتاب چاپ نمیشه، ما تو ایران زندگی می کنیم و چیزی که فراوونه چاپ افست هست. تقریبا کیفیت چاپشونم خوبه. من تا حالا این کتابو ۳ بار خریدم و هدیه دادم. به راحتی گیر میاد. قیمتشم الآن ۳۰ تا ۴۰ تومنه. ولی زیر ۳۰ تومن هم میشه خریدش.

بسیار خوب و قابل فهم مینوسید..ممنون بابت سایت عالیتون

خیلی خیلی زیبا نوشته شده
بسیار لذت بخشه مطالعه ی این کناب
ضمنا لینک pdf این کتاب در اینترنت پیدا میشود

سلام ، یه سوال، شما کتاب رو خوندید؟

من بزرگترین رمان سرا رفتم که این کتابو بخرم ولی این کتاب چاپش میگن تو ایران ممنوعه ولی من خیلی دنبالشم اگه لینک خریدی چیزی یا پی دی اف و اَپ کاملشو دارید بدید بخونیم ❄📖📚📓📔📑 \”:

سلام – کافه بوک فقط کار معرفی کتاب انجام می دهد و فروش یا قرار دادن پی دی اف کتاب ندارد. فکر می کنیم بتونید این کتاب رو از دستفروش های خیابان انقلاب تهیه کنید.

سلام. پی دی اف این کتاب توی اینترنت هست سرچ بکنید پیدا میکنید. چون نمیدونم میشه اینجا لینک گذاشت یا نه لینکش رو نذاشتم ولی سرچ کنید راحت پیدا میشه.

پی دی اف این کتاب توی اینترنت هست سرچ کنید راحت پیدا میکنید.

هنوز کتاب را می خواهید؟

چطور میتونه شخصی انقققققققدر زیبا عناصر اطرافشو بازگو کنه و برای همه چی فلسفه و سفسطه بافی کنه.حتما این کتاب بخونید

عالی بود
یه قسمتی در مورد خواب نوشته بود
که من مکررا از دوست و آشنا شتیده بودم و فکر میکردم جمله ی خودشون هست
اینکه از طرف بپرسی شب راحت میخوابی یا نه !
با همین جمله کلا پی میبری که طرفت آرامش داره یا خیر

در کل از خوندن کتاب لذت بردم

این کتاب به معنای واقعی زندگی ، صحبت میکند
فکر میکنم کافی باشد

هر شب باهاش بیدار موندم و تا انتهای شب رفتم 👌👌

سلام. این کتاب یعنی الان چاپ نمیشه؟ مگه نشر جامی چاپ نمیکرد این کتاب رو؟

سلام. تا جایی که ما اطلاع داشته باشیم این کتاب به شکل قانونی چاپ نمیشه.

من این کتاب رو تازه شروع کردم و حدود ۱۰۰ صفحه خوندم. واقعا عالیه.

👌
ولى چه فایده وقتى چاپ نمیشه😕

خیلی عالی نوشته اید ، ممنون.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *